Kos menjadi murid Tuhan Yesus Kristus

Kos menjadi murid Tuhan Yesus Kristus

Tuhan Yesus berkata, sesiapa yang tidak memikul salibnya dan mengikut Aku tidak boleh menjadi murid-Ku.  Sama ada persekutuan fizikal, membina kehidupan yang saleh, bersaksi dalam syarikat, atau menolak dosa, ingatlah untuk memikul salib anda dan mengikut Yesus.  Kehidupan sebegini memerlukan menghadapi beberapa cabaran dan kesukaran dan membayar harga.  Serius bercakap, setiap orang mempunyai kesukaran, tetapi darjatnya berbeza; tetapi kasih karunia Tuhan cukup untuk anda.  Kita sebagai pengikut perlu membayar harga. Yesus berkata: "Jika kamu tidak mengasihi Aku lebih daripada kamu mengasihi kamu... Jika kamu tidak meninggalkan semua yang kamu miliki, kamu tidak boleh menjadi murid-Ku." Dia menunjukkan dua kos:
 1. Dari segi sikap, kesetiaan kepada Tuhan Yesus harus lebih tinggi daripada hubungan lain; 2. Dalam amalan, memikul salib dan mengikuti jejak Tuhan.  Bukan sahaja kita sendiri menjadi murid Tuhan, kita juga sentiasa mempengaruhi orang lain untuk menjadi murid Tuhan.  Dengan menjadi orang yang berpengaruh dan berkat kepada gereja, hidup kita akan menjadi bermakna dan berharga.

 Kita mengikut Tuhan Yesus dan menjadi murid-Nya. Panggilan Tuhan Yesus bukanlah untuk manusia mempunyai angan-angan, tetapi untuk manusia menghadapi dinginnya persekitaran sebenar dan berani menerima "cabaran."  Oleh itu, keutamaan pertama latihan kemuridan adalah untuk "benar-benar memahami dan menghadapi kesukaran persekitaran sebenar", daripada membuat janji-janji yang tidak realistik melalui retorik yang bersemangat dan membesarkan diri.  Apa yang Tuhan Yesus kehendaki bukanlah "tepuk tangan" lisan, tetapi "pelaburan" emosi sebenar.  Jadilah orang yang lebih diberkati untuk memberi daripada menerima, dan menjadi saluran berkat.  Yesus melatih murid-muridnya untuk jangka masa yang singkat, hanya tiga setengah tahun, dan dia sudah menghantar mereka untuk menginjil.  Kebanyakan daripada kita telah percaya kepada Tuhan selama lebih daripada tiga setengah tahun, dan kelayakan kita sebagai orang percaya telah jauh mengatasi murid-murid dahulu.  Tetapi hari ini kita hanya mahu orang lain menjaga dan menghiburkan kita.Kita adalah bayi rohani dan masih dalam tempoh dijaga.  Kita perlu membesar supaya kita boleh menjaga dan menjaga saudara-saudara kita. Kita adalah murid Tuhan, dan misi yang Tuhan berikan kepada kita ialah pergi keluar dan menjaga orang lain.  Keluar dan lihat orang di sekeliling anda yang memerlukan teman.  Anda memerlukan orang untuk mengambil berat dan membiarkan kehidupan mengalir keluar daripada anda.  Mengkhotbahkan injil dan menjaga orang lain adalah misi para murid.  Marilah kita menerima misi ini bersama-sama di hadapan Tuhan, menjadi murid-Nya, mengikut Tuhan, memberitakan Injil, dan membekalkan kehidupan.

评论

此博客中的热门博文

pakaian seragam tentera penuh 3.0~"Berdoa dan berdoa dari semua pihak pada bila-bila masa"

诗巫西教区联合崇拜【青少年大会】柳子駿牧师分享《越活越假好累喔》

活出向前迈进的生命